Risteily Saksaan

TAPASEURALAISIA RISTEILEMÄSSÄ LYBECKIIN JA TAKAISIN 2. - 7.TOUKOKUUTA 2023

Viisitoista tapaseuralaista oli ilmoittautunut osallistumaan keväiselle risteilymatkalle Saksan Lybeckiin. Kokoonnuimme aurinkoisena tiistaina 2.5. Vuosaaren satamaan ja seuraksemme saimme myöskin kahdeksan jäsentä Helsingin seudun ammattioppilaitosten seniori opettajista, joiden kanssa tästä yhteisestä retkestä oli sovittu jo viime syksynä. Nousimme m/s Finnmaidille, joka irroitti laiturista klo 15 ja puolentoista vuorokauden merimatkamme oli alkanut.

Kaunis, mutta viileä Itämeri tarjosi mahtavia näkymiä ja todella vilkasta meriliikennettä purjehtiessamme ensin länteen ja sittemmin kohti etelää Bornholmin ja Ruotsin rannikon välistä kohden Pohjois-Saksaa. Meille tarjoutui erinttäin mielenkiintoinen tilaisuus mainion Kristina Cruisers oppaamme Sadun ja aina uusia kokemuksia janoavan Sakarin ansiosta päästä tutustumaan aluksemme komentosiltaan. Aluksen toinen perämies Caster Carla esitteli meille erinomaisen kiinnostavasti toimiaan aluksen ohjailussa ja komentosillan teksniikkaa. Yleistä hämmästelyä herätti keskisormen mittainen ”Joystick”, jolla suuren lähes parisataametrisen aluksen ohjailu tapahtui. Toki vielä vanha, paremmin tunnettu ruorirataskin oli varajärjestelmänä olemassa. Kolme viikkoa töitä ja kolme viikkoa vapaata oli perämiehen työjaksottelu ja työssä ollessa kahdeksan tuntia vahtia ja neljä vapaata jaksottelulla mentiin.

Lybeckissä majoituimme aivan vanhan kaupungin keskustassa sijainneeseen Hotel One:iin. Kaunis ja viihtyisä hotelli, missä nautittiin myös raikkaat ja monipuoliset aamiaiset. Torstaina aamupäivällä vei paikallisoppaamme Jaan meidät tutustumaan Lybeckin keskustan historiaan ja aivan erinomaisella tavalla selvää englantia puhuen kuuluvalla äänellä. Taisi olla peruskoulutukseltaan upseeri??? Iltapäivällä sitten kävimme veneretkellä tutustumassa vehmaaseen kaupunkiin, missä rantoja kiersi houkuttelevat kävely- ja pyörätiet. Ja niitä myös käytettiin runsaasti. Illalla runsas ateria merimieshenkisessä vanhassa ravintolassa, missä pääruokana kummeliturskaa. Oletteko ennen syöneet.

Torstaina heti aamiaisen jälkeen lähdimme bussilla tutustumaan vanhaan itäsaksalaiseen Wismarin kaupunkiin. Vanhaa tyylikästä, monipuolista rakennuskantaa paikallisoppaan Astridin kanssa. Tutustumista hieman haittasi alle kymmenen asteen lämpötila ja pureva itätuuli. Hyvän kuvan kuitenkin saimme tästä viehättävästä kaupungista ja varmaankin moni päätti tulla käymään kaupungissa uudestaan. Wismarissa lounas ja sitten bussiin ja kohti Travemyndeä, missä kiertoajelu ja illallinen. Jälleen hyvää kalaa joten omegahapot kohdillaan. Sää oli muuttunut illan mittaan todella syksyiseksi ja odotellessamme kaatosateessa toki lämpimässä bussissa katsoimme säälien suomalaisia motoristeja, jotka joutuivat reilut pari tuntia selviytymään ilman mitään suojaa. Märkiä poikia ajeli laivaan mutta kuuma rommi pelasti varmaankin heidät pahemmilta taudeilta.

Sitten taas läpi Itämeren, alussa vähän tuulessa keinuen, mutta loppumatkasta aivan ihanassa auringonpaisteessa. Saavuimme Vuosaareen sunnuntai aamupäivällä kello kymmenen ja kun autokin odotti vahingoitumattomana parkkitalossa, oli mieleen jäänyt kuva matkasta todella erinomainen. Kiitos kaikille matkaseuralaisille erinomaisesta kumppanuudesta, kiitos Sadulle eirinomaisesta huolenpidosta ja Finnlinesille hyvästä ruuasta ja turvallisesta matkasta. Näkemisiin

Risto