Villa Gyllenberg

TAPASEURA VIERAILI VILLA GYLLENBERGISSÄ 22.03.2022

Tiistai ilta ja mitä kaunein keväinen sää. 27 tapaseuralaista vieraili Kuusisaaressa sijaitsevassa Villa Gyllenberg taide- ja kotimuseossa tutustumassa Ajan hengessä. Kokoelma Ane Gyllenberg näyttelyyn. Nähdään läpileikkaus Villa Gyllenbergin taidekokoelmasta ja vanhan tyylikodin sisustuksesta.

Näyttelykävijä pääsee osaksi 1930-luvun ylellistä sisustusta ja vanha taide sekä uskonnolliset esineet vievät aikamatkalle kaukaiseen menneisyyteen. Ane Gyllenberg keräsi myös kansainvälisesti suuntautuneiden naistaiteilijoiden teoksia ja Villa Gyllenbergissä onkin Ateneumin jälkeen maailman toiseksi suurin Helene Schjerfbeck kokoelma.

Kotimuseon puolella astutaan Gyllenbergien kotiin, missä pariskunta Ane ja Signe asuivat 1938-1977. Talossa olevat taideteokset ovat pääaiassa Ane Gyllenbergin keräämiä ja esineet kertovat erään perheen tarinan, mutta myös aikakauden sisustusihanteista ja eliitin elämäntyylistä.

Oma lukunsa vierailussa kuuluu maanmainiolle Ari oppaallemme, joka hyvinkin saattaa pian olla Tapaseuran jäsen. Hänen eläväinen ja tietäväinen kerrontansa vei meidät Anen ja Signen sisimpään ja museon taidekokoelman monipuolisuuteen. Kaiken kruunasi Siirin keittämät kahvit ja herkullinen viineri ihastuttavan maiseman kylpiessä loppuillan valossa kahvihuoneen ulkopuolella.

Ikimuistoinen vierailu. Kiitos mukanaolleille. Risto