Silakkamarkkinat 7.10.

Jopa sään jumalatkin suosivat niitä tapaseuralaisia, jotka sateisen ja myrskyisen sään juuri sopivasti seestyttyä kauniiksi auringonpaisteeksi, nousivat kuunari Vivanille Kauppahallin rannassa Helsingissä. Aluksen päällikkö Seppo Vanhanen otti meidät vastaan ja kertoi Vivanin valmistuneen Porvoon Emäsalossa v. 1949. Alus toimi rahtarina Suomenlahdella, kunnes perustettu Vivan-yhdistys osti sen vuonna 1975. Alus on kunnostettu pieteetillä ja se on kuulunut  Perinnealusrekisteriin vuodesta 1994. Vivan telakoidaan Suomenlinnan telakalla vuosittain huolto- ja korjaustöitä varten. Aluksen pituus on 35 m, syväys 2,4 m ja uppouma 170 tn. Matkanopeus on 7,5 solmua. Alukselta löytyy myös puulämmitteinen sauna.

Illan pääteemana oli silakka. Puheenjohtajamme esitteli illan päävieraan monipuolisesti ja sen jälkeen maisteltiin kotkalaisen kalastaja Pirkko Porkan valmistamia herkullisia silakkasortteja. Toistakymmentä erilaista maustetta ja valmistustapaa hiveli makuhermojamme maukkaan mustan limpun ja savulohilevitteen kera. Hanuristi Ari Ulappa säesti maistajaisia ja yhteislauluna laulettu ”Kai muistat kannella kuin fregatin” kruunasi illan. Ainakin allekirjoittaneelle jäi tilaisuudesta todella hyvä mieli. Kiitokset kuunari Vivanin väki.

Risto Rasku