Kevätretki Turkuun 20.5.

Tiistaina 20.toukokuuta aloitti 26 tapaseuralaista odottavalla mielellä bussimatkansa kohti historiallisesti perinteistä Turkua. Maittavat aamukahvit nautittiin sujuvasti Ykköspesässä ja pian olimmekin Aurajokirannassa merenkulkumuseo Forum Marinumissa, missä toimitusjohtaja, kommodori evp. Seppo Sarelius oli meitä vastassa. Puolitoistatuntinen meni kuin siivillä Sareliuksen johdatellessa meitä Suomen Joutsenen kansilla ja salongeissa ja kertoillessa Joutsenen historiasta ja perinteisistä merimiestavoista. Museosta saimme pienen annoksen, mikä varmasti sai aikaan tunteen: ”Tänne tullaan vielä uudelleen”
Komdri evp Seppo Sarelius esittelee Suomen Joutsenen historiaa ja

Seurasi pieni matka Urusvuoreen, missä norjalaisen Orklan nykyään omistaman Felix Abba Fenno-Balticin toimitusjohtaja, kauppaneuvos Claes Göran Hagström ja markkinointijohtaja Lotten Lunden olivat meitä vastaanottamassa. Herkullisen lounaan keralla meille kerrottiin ruokatehtaan historiasta, omistussuhteista ja tietenkin erityisesti tuotteista. Mukaansa jokainen tapaseuralainen sai runsaan kassillisen Felix Abban tuotteita, joista riittää nautiskeltavaa pitkälti eteenpäin.

Seuraava tutustumiskohde Muotikuu Läntisellä Pitkälläkadulla kiinnosti erityisesti seurueemme naisia. Toimitusjohtaja ja omistaja Jaana Varkki-Terho tarjosi erinomaista viiniä ja kertoi yrityksestään, jolla on jo ompelimon lisäksi neljä myymälää Suomessa.  Tuotteet kiinnostivat rouviamme siinä määrin, että useampi poistui bussiin uusi asuste mukanaan tai tilaus jätettynä Muotikuuhun asusteen myöhempää valmistumista odottaen.

Muotikuun omistaja Jaana Varkki-Terho esittelee luomuksiaan

Turun kaupungintalossa meitä odotti yllätysisäntä kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jukka Mikkola. Hän esitteli meille kaunista taloa ja kertoi Turun historiasta niin mielenkiintoisesti ja asiantuntevasti, että jokainen kuulija luuli istuvansa 1800-luvun lopun Turussa, kaupunginvaltuuston istuntosalissa. Tapasimme myös ”Turku Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2011” projektin toimitusjohtajan Cay Zevonin ja ohjelmapäällikkö Suvi Innilän. Kuulimme mitä löytyy projektin slogaanin ”Turku palaa” takaa. Turku on kaupunki, joka on vuosisatojen varrella palanut useita kertoja. Nyt kaupunki palaa taas – innosta, ilosta ja kohtaamisesta.

Me kaikki mukana olleet viihdyimme matkalla erinomaisesti. Kiitämme isäntiämme mielenkiintoisesta ohjelmasta ja kaikkia mukana olleita erinomaisesta matkaseurasta. Toivotan hyvää kesää kaikille. Tapaamme elokuun 20:nä Suomenlinnassa rapuja nautiskellen.

Risto Rasku

Ohjelmapäällikkö Suvi Innilä