Vuonna 2002

Vuoden 2002 teemana oli "Tapakulttuuri kohtaavat - vai kohtaavatko?"

Hyvien Tapojen Päivän päätapahtuma oli Tapaseuran yhdessä Turun yliopiston kanssa järjestämä seminaari "Kulttuurin kirjo - rikkaus vai rasite?"

Suurelle yleisölle suuntautuneen Tapakasvatusprojektin näkyvin toteutus oli arvokassisältöinen luentosarja Helsingin yliopistossa.

6.2.2002 Kasvatustalkoot - seminaari

järjestettiin yhdessä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa Säätytalolla. Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri Eeva Kuuskoski luennoi aiheesta Aikuismaailman vastuu lapsistaan ja nuoristaan; Tapaseuran vuoden 2001 Vuoden Tapateko -kunniakirjan saanut Anne Eskelinen kertoi Laukaan mallista. Tapaseuran puheenjohtajan Raili Malmbergin luennon aiheena olivat Tavat turvaverkkona.

20.3.2002 Espanjalainen ruoka- ja tapakulttuurin ilta Ravintola Amigossa.

Herkuteltiin sekä hengen tuotteilla että espanjalaisen ruokapöydän monipuolisilla antimilla. Kirjailija Jussi Talvi kertoi sanoin espanjalaisesta ruokakulttuurista; musiikista vastasi kitaristi Rauno Mannola ja vaimonsa Antonia, jotka esittivät flamencoa sävelin ja sanoin.

17.4.2002 Sääntömääräinen vuosikokous

pidettiin Kustannusosakeyhtiö Otavan tiloissa. Kokouksessa käsiteltiin viralliset vuosikokousasiat. Otavan kustannusjohtaja Leena Majander-Reenpää kertoi yhtiönsä tämän päivän ja tulevaisuuden näkymistä. Vuosijuhlaesitelmän piti kouluneuvos Kirsti Mäkinen aiheenaan Kalevalan Ainot ja Kullervot.

15.5.2002 Iloiset Iltapäiväkahvit Suomen Kansallismuseossa,

jossa museon oppaan, Mikko Teräsvirran johdolla tutustuttiin museon kokoelmien tapakulttuuri-tarjontaan ja saatiin todeta, että "oma maa mansikka, muu maa mustikka".

6.6.2002 Tuusulan Rantatien Kulttuuriretkellä

tutustuttiin taiteen kultakauden suurten mestareiden, Jean Sibeliuksen, Pekka Halosen ja Eero Järnefeltin koteihin. Taiteilijakotien ruokakulttuurista ja sen kulinaarisista nautinnoista päästiin osallisiksi Rantatien pidoissa Ravintola Ateljeerissa Krapinhovin pihapiirissä. Päiväkahvit nautittiin Syvärannan Lotta-museossa.

10.9.2002 Tiedotustilaisuus Säätytalolla

julkistettiin Tapaseuran nimeämä Vuoden Käyttäytyjä 2002 sekä Hyvien Tapojen Lähettiläät: Vuoden Käyttäytyjä, eduskunnan puhemies Riitta Uosukainen, Hyvien Tapojen Lähettiläät: teatterineuvos Kyllikki Forssell ja kansainväkinen tennistähtemme Jarkko Nieminen.

Vuoden 2002 Nuorten Hyvien Tapojen Lähettiläiden valinnan suoritti Pielaveden lukion entisistä ja nykyisistä oppilaista muodostettu ryhmä. Valituiksi tulivat Jarkko Nieminen ja aerobicin maailmanmestari Tiia Piili. Valintaperusteista kertoivat Pielaveden lukion abiturientit Tuija Nousiainen ja Arto Petjala.

20.9.2002 Valtakunnallinen Hyvien Tapojen Päivän Seminaari

21.10.2002 Luentosarja jatkui. Suurlähettiläs Cornelius Sommer teki selkoa

"Monikulttuurisuudesta tämän päivän Saksassa ", ministeri Jaakko iloniemen aiheena oli "Suomen siirtyminen monikulttuuriseen yhteiskuntaan ".

20.10.2002 Tapaseura juhlamielellä

Tapaseuran jäseniä kehotettiin panemaan hauska hattu päähänsä ja tulemaan vasta remontoituun Suomen Kansallisteatteriin, 2. parven lämpiöön, seuraamaan muotinäytöstä, jonka juonsi Kaarina Suonperä. Tilaisuuden teemana oli juhlapukeutuminen ja kunniamerkkien käyttö.

16.12.2002 Aarikan perinteinen joulupuuro

nautittiin Aarikan tiloissa. Rouva Eeva Ahtisaari kertoi, minkälaista oli viettää joulua kaukana Suomesta ja koululainen Jan Ehrlund esitti tuttuja joululauluja äitinsä, Jatta Ehrlundin säestäessä kanteleella. Tapaseura palkitsi Vuoden Tapateko 2002 -kunniakirjalla Pukinmäen peruskoulun "Pipot pois päästä Puksun koulussa" -kampanjan. Kunniakirjan vastaanottivat tilaisuudessa rehtori Markku Holttinen ja vararehtori Aino Kivisaari.