15.5. Kahvilakulttuuria

Pilvisenä alkanut iltapäivä kääntyi upeaksi aurinkoiseksi illaksi Tapaseuran toukokuun tapaamisessa kahvila Torpanrannassa 15.5.

Paikalla oli nelisenkymmentä toinen toistaan upeimpiin hattuihin sonnustautunutta tapaseuralaista, sekä neljä modistiopiskelijaa Helsingin Palvelualojen oppilaitoksen Roihuvuoren yksiköstä itse tekemissään taidokkaissa hatuissa.

Illan aiheena oli suomalainen kahvilakulttuuri, josta meille kertoi tietokirjailija ja tutkija, FM Satu Jaatinen. Hän on kirjoittanut aiheesta vuonna 2006 ilmestyneen kirjan Kahvilan pöydässä. Kirjassaan Satu Jaatinen käy läpi suomalaisen kahvilaperinteen kehittymistä ja monimuotoisuutta: millaisia kahvilat ovat olleet ja miten ne on nähty esimerkiksi elokuvissa ja kirjallisuudessa. Jaatinen pohtii kahviloiden ja niissä käymisen merkitystä ja ihmettelee, miksi suomalaiset tyytyvät niin vähään - suomalaisille ei ole niinkään tärkeää laatu vaan se, että kahvila ylipäätään on siellä, missä sitä kaivataan. Suomalaisen kahvilan erottaa ulkomaisten joukosta yhdellä silmäyksellä.

Vuokko Uimonen Marja Kurki Oy:stä esitteli kevään huivi- ja solmiomallistoa. Saimme tietoa erilaisista silkkilaaduista, ohjeita silkkihuivien pesemiseen sekä monta erilaista vinkkia huivien solmimiseen ja käyttöön.