Kesäretki Kotkaan

TAPASEURA TEKI KESÄRETKEN KOTKAAN 29.07.2021.

22 tapaseuralaista astui Korsisaareen bussiin Kiasman tilausajopysäkillä ja huomasi, että kuljettajamme oli jälleen Olli. Olli on kuljettanut meitä jo useita kertoja ympäri Etelä-Suomen ja tälläkin kertaa oli jopa keskeyttänyt kesälomansa voidakseen taata meille turvallisen Kotkan matkan. Tarkemmin laskettuna meitä oli bussissa 20, koska Tuija ja Pertti haettiin vasta Porvoosta mukaan.

Ensimmäinen kohteemme oli merimuseo Wellamo, missä saimme tunnin opastetulla kierroksella kuvan, mitä kaikkea suuresta museosta löytyy. Vaikka opastus oli erinomainen ei tunnissa ehditä kuin pintaraapaisu koko museosta. Nyt kuitenkin tiedämme mitkä ovat ne mielenkiintoisimmat kohteet, joihin voi sitten yksityiskohtaisemmen tutustua kun uudelleen tulee Wellamoon.

Lounas ravintolan Laakongissa oli hyvä ja sen jälkeen palasimme bussillemme ravittuina ja valmiina kuulemaan oppaamme selostusta Kotkan historiasta ja tärkeimmistä nähtävyyksistä. Jalkauduimme bussista uudessa Meripuistossa, mikä on rakennettu vanhan öljysataman paikalle ja mistä on kehittymässä  uusi nähtävyys Sapokanlahden vesipuiston rinnalle. Kotka on yllättävän kulttuuri- ja taidepitoinen kaupunki ollakseen vain satamakaupungin leimalla varustettu. Kaupungin juuri eläkkeelle siirtynyt ylipuutarhuri on tehnyt eriomaista työtä Kotkan monien puistojen kanssa. Niitä on paljon ja kaikki ovat erinomaisessa kunnossa.

Viimeisenä kohteenamme oli keisarillinen Kalamaja Langinkoskella. Opastus senkuin parani ja Kalamajan opas oli aivan huippua. Kuulimme ja näimme pauhaavan kosken partaalle rakennetun Kalamajan historiaa ja nykypäivää. Tsaari Aleksanteri III:n perhe ja koko hovi pidettiin täältä kalassa monia vuosia 1800- luvun lopulla. Mielenkiintoinen paikka ja myöskin erinomaista kahvia kakkuineen Kalamajan kahviossa.

Kesäretki Kotkaan oli mielestäni erinomainen ja kiitokset Jarille ja Kaarinalle sen järjestelyistä. Kannattaa valita Kotka käyntikohteeksi se on yllättävän monipuolinen ja kultturelli kaupunki.

Risto  Rasku