Finfood-Ruokatieto ry 29.1.

Tapaseuran sihteerin ja varapuheenjohtajan Risto Raskun seurassa hymyilevät Finfoodin Johanna Häkkinen (oik), vt. toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt ja Minna Kantén. Tapaseuran Heli Koivuniemi (toinen vasemmalta) kiitteli Finfoodin oppimateriaalia sekä nettisivuja, jotka tarjoavat paljon oppia ja neuvoja niin lapsille kuin opettajillekin.

Suomalainen ruokakulttuuri on lähellä luontoa. Se on saanut vaikutteita sekä idästä, että lännestä. Idästä tulevat esimerkiksi rahka ja rosolli ja lännestä lihapullat ja oluenpano. Suomalaisissa raaka-aineissa maistuu pohjoisen luonnon maku. Tuhannet järvet, meri ja metsät tarjoavat arvostettuja kalasaaliita, marjoja ja sieniä sekä erikoisuuksia kuten kuusenkerkkähyytelö, mahla, koivunsilmulikööri ja tervajäätelö.

Näistä sekä muista ruokakulttuuriin liittyvistä asioista saivat ne 35 tapaseuralaista, jotka olivat saapuneet Finfoodin vieraiksi, kuulla koulutus- ja kehityspäällikkö Mirja Hellstedtiltä, joka toivotti tapaseuralaiset tervetulleeksi. ”Suomalainen ruokakulttuuri”-projektista, joka on parhaillaan käynnissä, kertoi meille tutkimuspäällikkö Minna Kantén. "Työryhmä on koottu mahdollisimman monipuolisesti alan asiantuntijoista ja työskentely on ollut perusteellista ja ajoittain varsin räiskyvää", hän kertoi.

Opetusmateriaalivastaava Johanna Häkkinen kertoi uudesta opetuspaketista, joka löytyy Finfoodin kotisivuilta (http://www.ruokatieto.fi/) Sieltä löytyvät omat opetuspaketit niin lapsille, nuorisolle kuin opettajillekin. Koululaisten joukossa erittäin suosittu on ollut ”Ruokaa ja rakkautta”- kampanja, jossa koululaiset ovat työstäneet ruokaan ja ruokailutapoihin liittyviä projekteja.

Esitysten jälkeen puhkesi varsin vilkas keskustelu mm. kouluruokailusta, joka viime päivinä on ollut kovasti esillä. Yhteisenä mielipiteenä esitettiin Tapaseuralle eteenpäin esitettäväksi koulukeittiöiden henkiinherättäminen suurien keskuskeittiöiden tilalle.

Lämmin kiitos Finfood-Ruokatieto ry:lle mielenkiintoisesta vierailusta!