Vuoden Tapateko 2007

Muumihahmot hyvien tapojen lähettiläinä

Vuoden Tapateko -tunnustus MLL:n tietoiskusarjalle

Tapaseura on palkinnut Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottaman tietoiskusarjan Vuoden Tapateko -tunnustuksella. Esi- ja alakouluikäisille lapsille suunnatuilla tietoiskuilla MLL on halunnut tukea koteja suvaitsevaisuus- ja tapakasvatuksessa.

Vuoden Tapateko -tunnustuksen luovutti Tapaseuran puheenjohtaja Kaarina Suonperä tiistaina 11. joulukuuta Helsingissä. Palkinnon vastaanottivat Seppo Ristilehto MLL:sta ja Dennis Livsom Muumimaailma Oy:stä.

Tietoiskusarja on koottu Muumilaakson tarinoiden kuvamateriaalista. Tietoiskuissa muumihahmot puhuvat mm. erilaisuudesta ja tasa-arvosta, toisten auttamisesta, rehellisyydestä, lupausten pitämisestä, toisten mielipiteiden kunnioittamisesta sekä anteeksi antamisesta. Myös ympäristöstä huolehtiminen sekä terveet elämäntavat, kuten riittävä uni, huomioidaan tietoiskuissa.

– Muumilla ja MLL:lla on samanlaiset arvot: lapsi ja lapsuuden arvostus, yhteisvastuu, inhimillisyys, suvaitsevaisuus ja ilo, totesi Kaarina Suonperä luovutustilaisuudessa.

Tapaseura on myöntänyt Vuoden Tapateko -tunnustuksia vuodesta 2000. Vuoden Tapateko
-kunniakirja myönnetään yksilölle tai yhteisölle, joka on omalla toiminnallaan edistänyt seuran tavoitteita. Tapaseura pyrkii vahvistamaan hyvien tapojen tuntemusta sekä herättämään käytöskulttuurin kiinnostusta. Vuonna 2007 Tapaseuran teemana on Anteeksi – minkälaisen mallin itse annat.

Nyt palkittuun tietoiskusarjaan kuuluu yhteensä kaksitoista, keskimäärin 45 sekunnin mittaista tietoiskua. Tietoiskut on toteutettu yhdessä Muumimaailma Oy:n ja Yleisradion kanssa. Tietoiskujen käytännön toteutuksesta on vastannut mainostoimisto Snell Louhivuori Tallqvist Oy. Tietoiskuja on esitetty mm. Ylen lastenohjelmien yhteydessä.

MLL:n suvaitsevaisuus- ja tapakasvatuskampanjan suojelijana on tasavallan presidentti Tarja Halonen.

Muumi-tietoiskut Mannerheimin Lastensuojeluliiton verkkosivuilla: