Silakkabuffee Vivanilla

TAPASEURALAISET SÖIVÄT HYVIÄ SILAKOITA VIVANILLA JO KYMMENENNEN KERRAN 7.10.2021.

Jo hyvin perinteiseen tapaan viisitoista tapaseuralaista nousi kaljaasi Vivanille Kolera-altaassa torstai-iltana 7.lokakuuta 2021. Silakkamarkkinat näyttivät olevan suuremmat ja myyjiä enemmän kuin viime vuonna, mikä on erittäin ilahduttavaa.

Sepe kippari oli meitä jälleen vastassa ja esitteli meille kotkalaisen ystävänsä Jukka Illmanin, joka puolestaan kertoi olevansa harrastelija tutkija. Jukka pitikin meille mielenkiintosen esitelmän suomalaisten kauppa-alusten henkilöstön tekemästä salakuljetuksesta 1900-luvun puolivälin jälkeen. Lähes jokainenhan sitä harrasti mittakaavassa vaan oli eroja. Joku rahoitti sillä omaa alkoholin käyttöä, joku rakensi voitoillaan talon. Kyllähän meistäkin lähes kaikki ovat jossain vaiheessa vähän ylimääräistä alkoholia Virosta maahan tuoneet.

Kotkalainen kalastaja Sami Antikainen kertoili meille kalatuottedensa hankinnasta ja jalostuksesta aina markkinoilla myytäviksi silakkapurkeiksi. Olihan siinäkin taas uutta asiaa mietitäväksi. Eivähän ne purkit sinne myyntipöytään aivan itsestään ilmaannu. Ja sitten maistamaan niitä tuotteita. Kaikkiaan seitsemää sorttia silakkaa oli katettu buffeeseen kera perunoiden ja saaristolaisleivän. Pertin naapurimaasta hankkima viini oli yhtä laadukasta kuin aina. Eipä ihme, että tunnelma oli skanssin katossa ja varmaankin säilyy siellä ensi vuoteen kun taas kokoonnumme Vivanilla.  Uskoo  Risto