21.8. Rapujuhlat

RAPUJA JA TAPATIETOA SUOMENLINNASSA

Tapaseuran syyskausi alkoi elokuisilla rapujuhlilla Suomenlinnan Upseerikerholla. 35 tapaseuralaista kokoontui Suomenlinnan lautalla ja siirtyi Maailmanperintökohteeseen kuulemaan saaren johtajan eli Hoitokunnan toimitusjohtajan Jaakko Antti-Pojan kertomusta saaren historiasta ja nykytilasta. Opastuskeskuksen auditoriossa katseltiin kaksi erittäin mielenkiintoista kertomusta suomenlinnalaisista ja heidän rakkaimmasta harrastuksestaan laivojen rakentamisesta ja kunnossapidosta. Nämä olivat hyvää lämmittelyä illan varsinaisille kohteille ravuille, joita nauttimaan siirryttiin Suomen vanhimpaan ravintolaan Upseerikerholle. Siellä on yhtämittaisesti harjoitettu ravintolatoimintaa vuodesta 1856.

Tämän ja paljon muuta ravuista ja niiden nauttimisesta kuulimme sekä puheenjohtajan Kaarina Suonperän, että komentaja Pasi Staffin kertomana. Snapsilaulutkin kaikuivat kahden upseerin kovaa ja korkealta esittäminä. Rapujakin syötiin muutamia kappaleita ja vieläpä aitoja kotimaisia jokirapuja niiden korkeahkosta hinnasta välttämättä. Yksi illan kohokohdista oli merivoimien yliluutnantti Elena Ojalan kertomus naisupseerin elämästä puolustusvoimissa. Esitelmä oli hyvin esitetty ja mielenkiintoinen, mitä osoitti vilkkaana virinnyt kysymysten tulva Elenalle. Lämpimänä ruokana söimme erinomaisesti valmistettua lohimedaljonkia maukkaalla kantarellikastikkeella höystettynä. Naisemme osoittivat erinomaisia tapoja ja kyvykkyyttä osallistumalla kerhon emännän apuna tarjoiluun emännän jäätyä pienten vastoinkäymisten johdosta yksin vastaamaan tarjoilusta. Tapaseurassa on yhteishenkeä.

Mielenkiintoinen ilta päättyi iloisissa tunnelmissa lauttamatkalla Kauppatorille ennen puoltayötä.

Läsnä olleena kirjannut
Risto Rasku