Retki Orimattilaan

TAPASEURA VIERAILI SOILE YLI-MÄYRYN TAIDELINNASSA ORIMATTILASSA 16.9.2021

Olihan mielenkiintoinen vierailukohde. Voi vain pahoitella, että joukkomme oli niin pieni ,15 henkeä. Taiteilija, ikinuori vauhtimimmi ,otti meidät vastaan kertomalla elämästään ja historiastaan. Hän on opiskellut taidetta, valtiotieteitä ja viittomakieltä sekä Suomessa, että Saksassa ja on valtiotieteen tohtori. Hän on väitellyt sosiologiasta aiheenaan taiteilijan, taiteen ja taiteen vastaanottajan kohtaamisen kokemuksista. Hän asuu Lahdessa, Kuortaneen Mäyryssä, Orimattilassa ja Venetsian Muranossa. Jo sunnuntaiaamuna hän oli lähdössä Muranoon uuden lasitotemin piirustukset laukussaan.

Hänen taidelinnansa Orimattilassa on tehtailija K.H Anttilan 1890 rakennuttama komea tiilitalo, jonka Soile Yli-Mäyry hankki omistukseensa 1993 ja muutti sen nykyiseksi taidelinnaksi. Talo on kolmikerroksinen ja täpötäynnä Yli-Mäyryn maalauksia ja nykyisellään häntä erityisesti kiinnostavia täyslasisia taideteoksia. Taiteilijan ura ei ole ollut mitenkään helppo ja hän on joutunut ottamaan suuria riskejä matkan varrella. Tällä hetkellä hän on kuitenkin maailmankuulu ja hänellä on näyttelyitä pitkin maailmaa painopiste kuitenkin Japanissa ja Kiinassa.

Antoisan vierailun jälkeen poikkesimme syömään La Casa ravintolaan, mitä ei ihan vahingossa kyllä löydä jos ei tiedä mistä hakea. Perille päästyämme ravintola kuitenkin osoittautui miellyttäväksi yllätykseksi. Ravintola oli siisti, palvelu oivallista ja ruoka hyvää. Niin että vatsa täynnä ja ajatukset miellyttävästi taiteellisina palasimme kotiin. Seuraavaa tapahtumaa odotellen, mikä todennäköisesti on silakkabuffee Vivanilla

Risto