20.5. Kevätretki Marskin majalle

TAPASEURAN KEVÄTRETKI SUUNTAUTUI MARSKIN MAJALLE LOPPIIN 20.05.2010

Bussilastillinen tapaseuralaista starttasi 20. toukokuuta aamulla Kiasman edestä kohti Lopella sijaitsevaa Marsalkka Mannerheimin metsästysmajaa. Sää oli mitä parhain ja heti saavuttuamme kauniin Puneliajärven rannalle, kuulimme asiantuntevan oppaan Samppa Kujansuun kertomuksen majan historiasta.

Majan rakensivat vuonna 1942 14. Divisioonan miehet Mannerheimille 75-vuotispäivälahjaksi ja se sijoitettiin Lieksanjärven rannalle erämaa-alueelle kalaisen järven rantaan. Sotatapahtumien kehittyessä huonompaan suuntaan, uhkasi metsästysmaja jäädä vihollisen puolelle ja se päätettiin purkaa ja siirtää lännemmäksi. Uusi sijaintipaikka löytyi Lopelta Puneliajärven rannalta, jonne maja pystytettiin uudelleen vuonna 1945. Marsalkka Mannerheim vieraili majallaan viimeisen kerran vuonna 1948. Metsästysmaja jäi tämän jälkeen huonolle hoidolle ja siksi upseerijärjestöt Suomessa perustivat 1950-luvulla Suomen Marsalkka Mannerheimin Metsästysmaja -säätiön, joka otti majan hoitoonsa. Vuonna 1959 maja avattiin yleisölle matkailunähtävyytenä ja alueella sijaitsee nykyisin myös saunarakennus, kalamaja, kenttävartiomuseo Sisu sekä ravintola- ja majoitustiloja.

Opastuskierroksen jälkeen siirryttiin ravintolaan nauttimaan Mannerheimin perinnelounasta. Ravintolan hovimestari Teuvo Zetterman antoi seuralaisille hyviä ohjeita miten Mikkelissä marsalkan lounailla käyttäydyttiin ja näitä ohjeita myös pyrittiin noudattamaan lounaamme aikana. Lounaalla nautittiin kalaseljankaa, vorsmakia sekä jälkiruokana schaher-torttua, juomina kotimaista sherryä, snapsia, punaviiniä sekä portviiniä. Lounas oli todella maittava ja kaikkine perinnetapoineen mielenkiintoinen ja nautittava.

Paluumatkalla pysähdyttiin vielä Riihimäellä Suomen Lasimuseossa, missä meidät otti vastaan Tapaseuran jäsen, taiteilija Marja Suna. Museossa on avoinna Sunan näyttely ”Elämäni materiaalit ja muodot”, mihin tutustuimme taiteilijan opastuksella. Marja Suna tunnetaan tänä päivänä Marimekon muotisuunnittelijana sekä Kalevalan Korun korumuotoilijana ja hänet on valittu Vuoden Muotitaiteilijaksi vuonna 1998. Sunan työt ovat ajan kestäviä muoti- käyttö sekä design esineitä materiaalina kankaat, metallit ja myös lasi.

Matkalle osallistuneet tapaseuralaiset kiittävät Tapaseuran hallitusta ja erityisesti matkan päävastuullista järjestäjää Anneli Vasaraa loistavasta päivästä.

Mukana ollut Risto Rasku