Hyvien Tapojen Päivä 13.10.

Perinteistä Tapapäivää vietettiin tänä vuonna epäperinteisenä päivänä 13. lokakuuta upeassa Säätytalossa. Päivämäärän siirto johtui palkittavien henkilöiden ulkomaanmatkoista.

Yli kahdeksankymmentä henkilöä oli kokoontunut juhlistamaan Vuoden 2008 käyttäytyjän ja neljän Hyvien tapojen lähettilään julkistamista. Tilaisuuden aluksi kunniapuheenjohtajamme Raili Malmberg kertoi mielenkiintoiseen tapaansa Hyvien Tapojen Päivän synnystä ja aiempien vuosien valinnoista ja valintaperusteista. Ensimmäisenä julkistettiin Kaivokselan koulun lähettiläät. Koulun oppilaat Oona Rissanen ja Marzieh Sohrabzadeh esittelivät koulun valinnat laulaja Anna Abreun ja jalkapalloilija Sami Hyypiän. Sami oli tavannut Oonan ja Marziehin jo aamulla ennen maajoukkueen lähtöä Moskovaan. Anna sen sijaan ehti paikalle ja otti iloisena vastaan tehtävänsä Hyvien tapojen lähettiläänä.

Puheenjohtajamme Kaarina Suonperä esitteli tapaseuran valinnat. Miespuolinen Hyvien tapojen lähettiläs on näyttelijä ja perheenisä Hannu-Pekka Björkman ja naispuolinen Hyvien tapojen lähettiläs Hannu-Pekan aviovaimo näyttelijä Minna Haapkylä. Tämä monipuolinen, harmoninen näyttelijäpariskunta todella ansaitsee nimityksensä ja on kaikkien läsnä olleiden mielestä erittäin oikeaan osunut valinta.

Vuoden 2008 käyttäytyjä on yrittäjäneuvos Kirsti Paakkanen. Hänen pitkä uransa yrittäjänä ja uudenlaisen, pehmeämmän työpaikkakulttuurin luojana sekä suomalaisen ikonin, Marimekon, pelastajana ovat tehneet hänestä suomalaisten suosikin. Me tapaseuralaiset olemme pitkään ihaillen seuranneet Kirsti Paakkasen erinomaista esiintymistä ja käyttäytymistä julkisuudessa.

Kirsti Paakkanen puhuu erityisellä lämmöllä vanhempien ja kodin merkityksestä lapsen elämässä. Kodin rakkaus kantaa ihmistä aikuisenakin. Kotoa opitut arjen tavat, käyttäytymisen ja puhumisen malli ovat ihmisellä aina mielessä. Vanhempien tulisikin muistaa rakastaa lastaan uupumatta, kannustaa, oikaista virheistä, neuvoa kiittämään ja pyytämään anteeksi. Lapsen elämän kivijalka perustuu kotiin ja omiin vanhempiin. Sen kivijalan pitäisi olla jokaiselle kuin vuori, johon voi nojata mahdollisten vaikeuksien hetkellä.

Valintojen julkistamisen jälkeen siirryttiin nauttimaan lasillinen kuohuvaa sekä maittavan juustopöydän antimia. Tunnelma oli erinomainen ja Tapaseuran jäsenet sekä useat valituista viihtyivät paikalla pitkään. Puheensorina oli voimakasta ja kaikki olivat iloisia onnistuneesta Tapapäivästä.

Paikalla ollut Risto Rasku